Přejít na obsah
Zobrazit v aplikaci

Lepší způsob prohlížení. Zjistit více.

Plug-in Hybrid Fórum

Celoobrazovková aplikace na vaší domovské obrazovce s push oznámeními, odznaky a dalšími funkcemi.

Chcete-li nainstalovat tuto aplikaci na iOS a iPadOS
  1. Klepněte v Safari na ikonu Sdílet
  2. Projděte nabídku a klepněte na Přidat na plochu.
  3. V pravém horním rohu klepněte na Přidat.
Chcete-li nainstalovat tuto aplikaci na Android
  1. V pravém horním rohu prohlížeče klepněte na nabídku se třemi tečkami (⋮).
  2. Klepněte na Přidat na plochu nebo Instalovat aplikaci.
  3. Potvrďte klepnutím na Instalovat.
Nejčastější obava u PHEV? „Jedeme na elektřinu… a najednou motor studený do otáček – netrpí?“ Vysvětlíme, co se děje uvnitř: jak se buduje olejový tlak, jak software dávkuje výkon, co ukazují testy v mrazech a jak to mají vyřešené různé automobilky. Přidáme i pár jednoduchých návyků, které motoru prospějí dlouhodobě.

Proč náhlé starty motor ničemu nevadí (olejový tlak & konstrukce)

PHEV nejsou „normální auta“ s náhodnými starty – jejich motory i software jsou na časté studené rozběhy přímo navržené. Po stisku plynu řídicí jednotka nejprve roztočí klikovou hřídel přes trakční stroj nebo integrovaný startér-generátor bez vstřiku paliva, takže se během zlomku sekundy začne budovat olejový tlak v hlavních ložiscích a na vačkách. Moderní motory k tomu používají nízkoviskózní syntetické oleje (např. 0W-20/0W-30), zpětné (anti-drainback) ventily v mazacích kanálech, optimalizované ložiskové vůle a často i pomocná čerpadla (např. v převodovce), aby mazání netrpělo ani při častém EV provozu. Elektromotor zároveň nese většinu tahu v první fázi, takže spalovák po zapálení běží s minimální zátěží a má čas si tlak i teplotu bezpečně „dohonit“.

Jak přechod EV → spalovák skutečně probíhá

  1. Předtočení bez spalování – trakční stroj/ISG roztočí ICE na nízké otáčky, olej se rozběhne kanály.

  2. Zážeh s minimem paliva – software dávkuje palivo opatrně a drží otáčky nízko.

  3. Sdílení zátěže – trakční motor dává většinu točivého momentu, ICE si „přebírá“ až po pár sekundách.

  4. Plynulé připojení k převodu – u PHEV s DSG/AT se ICE připojí přes odpojovací spojku až v okamžiku, kdy jsou otáčky srovnané, takže nevzniká rána.

Co ukazují zkoušky a praxe (palivo v oleji, opotřebení)

V těžkých zimních podmínkách mohou časté krátké běhy studeného motoru vést k vyššímu ředění oleje benzínem (tzv. fuel dilution), protože kondenzát se nestihne odpařit. Nedávné laboratorní i flotilové testy na hybridech a PHEV zaznamenaly v extrémech i řádově desítky procent ředění; to dočasně „ztenčí“ olej (např. 0W-20 se chová jako řidší olej), což teoreticky zvyšuje opotřebení. Zároveň ale platí, že hybridy motor v průměru méně zatěžují (část práce nese elektromotor) a celkové opotřebení zůstává v mezích – při dodržení servisních intervalů a rozumném provozu. 

Jak to řeší různé automobilky (příklady z konstrukce)

  • Toyota (Prius/RAV4 Plug-in, HSD) – Start motoru obstarává MG1: nejdřív motor „protočí“ bez spalování a synchronizuje rychlost, až pak dojde k zážehu a jemnému přidání točivého momentu. Proto je přechod měkký i v nízkých teplotách; navíc je v systému elektrické pomocné čerpadlo chladicí kapaliny a elektrická klimatizace, takže kabinu lze předehřát/chladit bez nutnosti hned zatížit ICE. 

  • Volkswagen (eHybrid/GTE s převodovkou DQ400e) – PHEV DSG používá odpojovací spojku (K0). Elektromotor může před startem ICE srovnat otáčky („přisynchronizovat“), aby se motor připojil hladce; v samotné převodovce jsou elektrické/mekanické olejové pumpy pro jisté mazání při EV jízdě. Není to „předmazávání“ motoru jako takového, ale celek je navržen tak, aby restart ICE byl plynulý a s nízkým rázem. 

  • BMW (řada xDrive45e/50e) – Software striktně limituje zatížení spalováku bezprostředně po startu a část výkonu drží elektromotor. I při prudké žádosti o výkon se krátkodobě opírá víc o EM, než ICE dosáhne provozní teploty a tlaku oleje. (Toto je obecná filozofie řízení u PHEV; detailní mapy BMW veřejně nepublikuje.)

  • Mitsubishi Outlander PHEV – Systém umí cíleně nastartovat motor kvůli teplu pro kabinu v mrazech a má režim CHARGE, který motorem „nabíjí“ trakční baterii a současně jej zahřívá – užitečné např. před dálnicí. Předehřev kabiny lze spustit i na dálku z aplikace. 

  • Volvo (T6/T8 Recharge) – Podporuje pre-conditioning z displeje či aplikace; kabinu (a v určitých případech pomocí přídavného topidla i okruh) připraví před jízdou, takže není nutné hned zatěžovat ICE. V extrémním mrazu může volitelný přídavný topič pomoci s komfortem a rychlejším ohřevem. 

  • Hyundai/Kia (Tucson/Sportage/Niro PHEV) – Podle manuálů a zkušeností uživatelů může vůz při nízkých teplotách startovat ICE pro topení nebo při vyšší požadované akceleraci, i když je zvolen EV režim. Jde o ochranu a komfortní strategii, nikoli chybu. 

Co můžeš udělat ty (jednoduché návyky)

  • Prvních pár sekund jemně. Nepožaduj hned plný výkon; nechej motor „dodechnout“ a olej rozběhnout.

  • Pre-conditioning na kabelu. V zimě i v létě využij předehřev/vychlazení při připojeném vozidle – šetří to jak dojezd, tak studené starty. 

  • Nejezdi věčně jen krátké „benzínové“ úseky. Občas nech ICE běžet déle (např. při delší cestě), aby se z oleje odpařila vlhkost/palivo. Při zimním „městském mixu“ zvaž preventivní zkrácení intervalu výměny oleje. 

  • Aktualizace softwaru. Kalibrace řízení hybridu i nabíjení se časem ladí; servisní aktualizace umí zlepšit chování startů i teplotní management.

Shrnutí & doporučení

Z konstrukčního pohledu jsou PHEV na časté starty připravené: motor se nejdřív jemně protočí, elektromotor odlehčí první sekundy a software hlídá zátěž. V extrémech (hlavně v mrazech) dává smysl předehřívání a rozumné intervaly výměny oleje, protože krátké studené běhy mohou zvyšovat ředění oleje. V běžném českém provozu se ale není čeho bát – správnými návyky motoru spíš ulevíš a dlouhodobě vydrží stejně dobře jako u konvenčního auta.

Zpětná vazba uživatelů

Doporučené komentáře

Žádné komentáře k zobrazení.

Zapojte se do konverzace

Můžete odeslat příspěvek nyní a zaregistrovat se později. Máte-li účet, přihlaste se nyní a přispívejte pod svým účtem.

Host
Přidejte komentář...

Nastavit push oznámení v prohlížeči

Chrome (Android)
  1. Klepněte na ikonu zámku vedle adresního řádku.
  2. Klepněte na Oprávnění → Oznámení.
  3. Upravte nastavení.
Chrome (Desktop)
  1. Klikněte na ikonu zámku v adresním řádku.
  2. Vyberte Nastavení webu.
  3. Najděte Oznámení a upravte nastavení.